Ondřej Brody a Evžen Šimera: Už nejsme buzíci
19. 5. 2003

 

Za ranního rozbřesku přichází v čerstvě napadané rose přes louku postava. Oděna v županu a pantoflích, se pomalu vynořuje a přibližuje ke klavíru, stojícímu uprostřed této scenérie. Ve chvíli kdy k němu dorazí, začne hrát pomalou, tesknou píseň (film Love Story 1970). Poté, co ji dohraje, se melancholicky otáčí a pozvolna odchází, až zmizí za obzorem…Takto přibližně vypadá film, který Ondřej Brody (1979) natočil v roce 2002 a hraje v něm hlavní roli. V performance, jež zkoumala reakce lidí i poněkud nedýchatelný vzduch v pražských hromadných prostředcích se autor naopak posadil v tramvaji, slušně, čistě oblečený a na prkénku umístěném před sebou na kolenou, uchyceném popruhem kolem krku, krájel cibuli. Pečlivě, pozvolna jednu za druhou na kostičky, po celou dobu jízdy. Přesto, že kolem stojícím cestujícím viditelně slzely oči, nereagovali přirozeně, bylo pouze vidět, jak se mračí, částečně poodstupují a po celou dobu jízdy nikdo nic neříká…

Film Evžena Šimery začíná takto: Na nemocničním lůžku se probudí pacient a unaveně se rozpomíná na úraz, jenž se mu přihodil. “Viděl jsem takové zvláštní postavy a předměty… “ Po chvíli z jeho zmatených výpovědí s podivem zjišťujeme, že se rovzpomíná na slavná umělecká díla, která „viděl“. Tato díla byla totiž umístěna na nafouknutých airbazích v autě. Airbagy Evžen Šimera připravil pro výrobu tak, aby si zákazník mohl z katalogu vybrat obrazy Hieronyma Bosche, nebo dalších slavných umělců, upravených speciálně pro tento účel. Na rozdíl od mnoha českých umělců, kteří používají nalezené, nestabilní materiály a využívají levné způsoby výroby svých děl, Evžen Šimera zasahuje většinou přímo komerční výrobu. Vyrábí profesionálně propracované produkty s dokonalým designem. Díla Evžena Šimery mají též společný prvek pronikání do veřejného prostoru nebo do prostoru pro umění nezvyklého (v případě airbagů je divákovi umění přímo “vpáleno” do obličeje).

Ondřej Brody s Evženem Šimerou a Markem Therem dávají důraz na dokonalý styl svého oblečení. Společně sbírají módní doplňky 80. let, v dobových kostýmech fotografují modelky a postupně sestavují archiv módy, designu, hudby a dalších projevů tohoto období.

Centrum pro současné umění Praha, o. p. s. | www.fcca.cz | info@fcca.cz | CSU Praha: Zásady zpracování osobních údajů