Jan Jáchim: False Friends
16. 4. 2014 – 7. 5. 2014
vernisáž 15. 4. 2014

 

Jan Jáchim studoval v ateliéru knižní vazby v Plzni (2006-2010)*. Poté se začal věnovat volné tvorbě a přestoupil do ateliéru environmentu, vedeného Barborou Klímovou na FaVU v Brně (2011-13). Ve svých pracích nezvyklým způsobem používal např. kresbu. Dílo s názvem „Rapid“ z roku 2009 je tvořeno nápisem natřeným na části větví stromu a je možné ho přečíst pouze z určitého úhlu pohledu. V díle „Šneci“, z roku 2010 představil soubor fotografií, kde „kresbu“ tvoří lesklé cestičky šneků, kteří po zásahu posřiku u kolejí umírali na slunečním světle a putovali za záchranou.

V díle „Kytky za jateční zdí“ 2011 autor sám sebe úmyslně vystavil pocitu blízkosti kruté události. Trávil čas vedle jateční zdi v Plzni v době, kdy bylo slyšet kvičení prasat při porážce. Výpověď o tomto stresujícím zážitku však popsal neobvykle, sérií jemných kreseb lučních květin v okolí této zdi společně s deníkovými záznamy, které zkoumají, zda může dojít k postupnému „zvykání si“ na tuto situaci. Mezi výrazné práce patří též „Ze mě měřič“ z roku 2011. Autor se rozhodl „poměřit se“ se školou vlastním tělem pomocí míry píď (vzdálenost ukazováčku a palce). Výsledky pečlivého a velmi náročného měření zaznamenal poté do plánů, z nichž vytvořil 3d model celé budovy, která se však nutně dosti liší od objektivní podoby dané architektury.

Zajímavý je též specifický způsob práce autora s texty. V díle „Kdo“ (2012), vybral úryvky z mnoha rasistických komentářů různých skupin obyvatelsva. Poté změnil konkrétní jména osočovaných národů na neutrální „my a oni“. A nechal tyto výroky počítačově generovat v nekonečný monolog. Xenofobní věty z různých kontextů se postupně promíchávají a prolínají, ztrácejí logiku a posluchač postupně ztrácí přehled, kdo vlastně o kom mluví a kdo koho osočuje a zdá se, že je vlastně možné téměř kohokoliv nařknout z čehokoliv…

Na současné výstavě „False Frieds" v Galerii Jelení autor pracuje opět s texty a s tématem neporozumnění. Zpracoval hymny různých národů, které nechal postupně „projet“ překladovým programem Translator Googlu do 71 různých jazyků. Těmito mnoha následnými překlady vznikl nový text, který na výstavě zpívá z videozáznamu profesionální zpěvačka. Tím, že se finální text výrazně liší od původního a mnohá slova získala zcela jiný význam, působí v mnoha případech komicky. Přes tuto vtipnou polohu je zde však cítit hlubší sdělení, zvláštní pocit nemožnosti si navzájem porozumět a marné snahy se o to pokoušet. Jan Jáchim patří mezi nejvýraznější absolventy FaVU posledních let a přestože se zabývá vážnými tématy, jeho díla často nepostrádají smysl pro humor.

Gabriela Kotiková

 

*jako designer spolupracoval mimo jiné s organizací na ochranu lidských práv Humr o.s. a podílel se na hodnotných knihách, které se zabývají tragickou historií holokaustu, např. kniha „Pokoj 127“ je archivem lidí, kteří přežili v terezínském ghettu, kniha „Spolužáci“ je archivem obětí nacismu, kteří studovali na gymnáziu v Plzni ad.

 


Galerii Jelení podporuje MK ČRMagistrát hl.m.PrahyStátní fond kultury ČR
Mediálními partnery jsou Artycok.tvArtMap a jlbjlt.net

Centrum pro současné umění Praha, o. p. s. | www.fcca.cz | info@fcca.cz | CSU Praha: Zásady zpracování osobních údajů