Deana Kolenčíková: Zeď má vždy dvě strany
20. 9. – 15. 10. 2017
vernisáž: 19. 9. 2017
kurátorka: Gabriela Kotiková
Deana Kolenčíková se zpočátku věnovala převážně fotografii, postupem času se však fotografie stala jen jedním z mnoha médií, se kterými pracuje. Často se zabývá instalací a intervencemi do veřejného prostoru, jejichž součástí je někdy i performance. Ve svých pracích reaguje na různorodé sociální, společenské a politické problémy konkrétního místa, na kterém se právě nachází.
Ve francouzském městečku Albi, kde trávila před nedávnem čas na residenci, např. nechala vyrobit pojízdný nápis „A louer” (tj. k pronájmu). Tímto nápisem pak bylo možné městem popojet před jakoukoliv budovu. Umělkyně tím reagovala na současnou situaci v malých francouzských městech, kde je často trochu vylidněno, neboť mladí lidé se odtamtud stěhují do velkých měst, což tato místa silně poznamenává.
V projektu „The Magical night’s time has come” v Ostravě zase nechala zakrýt hlavní vstup do chátrající budovy bývalého kina. Nad vstupem do objektu zůstal velký starý lustr, který však zazděním vchodu přišel o veškerý účel. Svým světlem mohl pouze odkazovat k dřívější slávě kina a současné neúctě k ní.
Dlouhodoběji se Deana Kolenčíková zabývá také projekty, které do jisté míry souvisejí se stravováním. V Galerii Fiducia v Ostravě vytvořila instalaci složenou z různých druhů „typicky“ národních jídel, na která v Ostravě narazila – ať už se jednalo o ruská vejce, budapešťskou pomazánku, alžírskou kávu, francouzské brambory či pařížské rolky – z nichž žádné ve skutečnosti není národním pokrmem dané země, ale jsou to jídla vytvořená u nás přidáním exotického názvu. Zahraniční návštěvníci výstavy navíc na základě chutě, vůně a vzhledu mohli hádat, z jaké země pokrm pochází, a sestavovat žebříček vítězných jídel. I v těchto hodnoceních se často projevovaly stereotypní názory spojené s určitými zeměmi. Autorka mimoto spolu s Hynkem Chmelařem realizovala celou sérii „Zážitkového stravování”, projektu na pomezí divadla, performance a komunitní večeře.
Na současné výstavě „Zeď má vždy dvě strany“ v prostoru Galerie Jelení je sám divák vyzván k interakci a změření svých sil s protivníkem. Instalace obrovské stěny, kde si dva lidé v okénku ve zdi mohou „dát páku”, komentuje aktuální problémy ve světové politice, ale lze ji aplikovat i na obecnou rovinu lidské komunikace. Poukazuje na formy nedorozumění a zkreslených představ mezi lidmi, kde se pravda proměňuje spolu s úhlem pohledu. Vtipným a jednoduchým způsobem vystihuje i pohled z pozice obyvatele malé země, která se nemůže měřit s těmi velkými, na což ve své historii často doplatila. Jakkoliv bychom jako příslušníci menšího národa měli být schopni lepšího pochopení jiných názorů a zastání se menšího a slabšího, v praxi takovéto chování nebývá tak běžné.
Deana Kolenčíková je původem ze Slovenska, studovala fotografii na VŠVU v Bratislavě, poté absolvovala stáže na Akademie der bildenden Kunst v Rakousku a na Nottingham Trent University ve Velké Británii. V současné době žije v České republice. Více informací o jejích projektech lze nalézt na www.deanakolencikova.com
Galerii Jelení podporují MKČR, Magistrát hl. m. Prahy, Státní fond kultury ČR, MČ Praha 7
Mediální partneři: Artycok.tv, ArtMap, jlbjlt.net, UMA: You Make Art