Milan Mikuláštík a David Adamec: Cowboy-Hitler
9. 11. – 8. 12. 2000

 

Výstava Cowboy-Hitler je společná výstava dvou umělců, kteří k sobě svým dílem moc nepatří. David Adamec se původně zabýval malbou, často maloval obrazy z přírody, ovlivněné jeho cestami do vzdálenějších končin světa jako je Austrálie apod. Postupně byly jeho obrazy stále abstraktnější. V nedávné době je začal pracovat s digitálními technologiemi a konečná forma obrazů jsou velkoplošné barevné tisky. Práce jsou více emocionálním vyjadřením, ve kterém je znát malířská zručnost.

Naproti tomu je Milan Mikulaštík konceptuální umělec, který pracuje s fotografií, texty a přestože mají jeho práce vizuální hodnotu, jsou především založeny na konkrétní myšlence. Zajímá ho zakomponování politických aspektů do děl, pracuje s pojmy jako je fašismus, totalita, zneužití symbolu moci apod.

Oba umělci se sešli ve vytvoření instalace, která je spojením těchto dvou přístupů - intuitivního i konceptuálního a výsledkem je něco, čemu sami říkají "expresivní - konceptualismus" (tedy něco, co nemůže existovat). Provokativní název výstavy, přirovnávající Adolfa Hitlera ke kovboji není vysvětlen.

Instalace se skládá z hromad materiálu zakoupeného v obchodech pro kutily - prkna, hadice, igelity, kýbl, síť na ryby, štafle apod., vše naházené přes sebe. Uprostřed stojí indiánské tee-pee pokryté místo kůže tlustým igelitem. Z některých plastických hmot jsou vytvořeny jakoby zvířata, podobné nějakému hmyzu. Výstava je doplněna videem. Na něm je možno shlédnout stáj s krávami a ovcemi, které pomalu žvýkají a občas nahlas zabučí. Dále malé video zobrazuje dlouze člověka, který se celou dobu "štourá" v nose. Celou instalaci doplňuje na stěně visící počítačem upravované druhy lebek a busty Hitlera s Einsteinem.

Na výstavu se můžeme dívat pouze jako skladiště, jako prvoplánový nápad vytvoření instalace ovlivněné jmény umělců jako je Mike Kelley, Jason Rhodes ad., která nemá žádný smysl. Přesto použití videa krav, dloubání se v nose a byst vytváří něco, co je spíše trochu drsná parodie těchto typů instalace i parodie "vysokého" konceptuálního a politického umění.

Gabriela Kotíková

Centrum pro současné umění Praha, o. p. s. | www.fcca.cz | info@fcca.cz | CSU Praha: Zásady zpracování osobních údajů